Nu de crisis ook in ons bedrijf hard toeslaat, is het aantal vacatures nog op één hand te tellen. Om mee te mogen zoeken op die paar vacatures word ik de hele dag door gebeld door W&S bureaus met de meest flashy namen. Standaard antwoord ik dat de hulp op prijs wordt gesteld mits men het tarief verlaagt naar 10% van een jaarsalaris. In de meeste gevallen is dan het lacherige antwoord, dat we “het daar natuurlijk niet voor kunnen doen”. En daar heb ik eens over lopen prakkiseren. Laat ik voorop stellen dat ook hier geldt dat kwaliteit zichzelf onderscheidt. Een kwaliteitsbureau zit daadwerkelijk samen mét mij op de stoel en komt bij wijze van spreken met een topkandidaat voordat er überhaupt van een vacature sprake is, maar omdat de organisatie de functie behoeft. Over die zeldzame bureaus heb ik het hier niet.
De tarieven van W&S bureaus liggen als zeker een dikke dertig jaar rond de 25% van een jaarsalaris (inclusief de bijbehorende toeters en bellen). Voor bijvoorbeeld een beetje salesmanager betekent dat al snel zo’n 15.000 euro. Een bedrag waarvoor ik twee weken lang een advocaat tot mijn beschikking heb, of waarvoor ik drie weken tegen een psycholoog aan kan praten of waarvoor ik mijn badkamer laat verbouwen en dan heb ik de spullen er ook nog bij. Aan een plaatsing wordt in de regel een minimaal aantal uren gespendeerd en daarmee is een astronomisch uurtarief een feit. Vanzelfsprekend is het niet altijd bingo, maar dat geldt ook voor de vertegenwoordiger die je voor dat geld toch drie maanden op pad hebt.
Digitalisering heeft in veel branches geleid tot prijserosie en marges zijn onder druk komen te staan. Ga maar eens met een makelaar praten. In W&S-land is daar geen sprake van. Terwijl cv’s en zelfs vaak intakes digitaal geregeld worden en kandidaten via sociale netwerken als Hyves en LinkedIn veel sneller gevonden kunnen worden. Van het hebben van een vestigingennetwerk is al lang geen sprake meer. Een zwerver met een laptop kan een bureau beginnen bij wijze van spreken. De honingpot van makkelijk en snel veel geld te kunnen verdienen heeft gezorgd voor een enorme aantrekkingskracht en het merkwaardige van het fenomeen is dat de toenemende concurrentie juist heeft gezorgd voor een prijsstijging in plaats van prijsdaling. Het wordt tenslotte alleen maar lastiger om iemand te vinden. Daarbij worden kandidaten zelf ook niet graag geplaatst via ‘De Jobdiscounter’. Graag ziet de gelukkige een hoofdprijs onder zijn naam staan. En zo houdt het wereldje van de grote bedragen zichzelf in stand.
Is de kandidaat eenmaal aangenomen, dan is er een garantie tot aan de deur. In sommige is er nog een bescheiden refund te organiseren als het in de proeftijd misloopt, maar zelfs dan ga je dik de bietenbrug op. Sommige bureaus polsen hun kandidaat na een jaar of het hem of haar eigenlijk wel bevalt en de echte boefjes maken afspraken met kandidaten om na een bepaalde periode zich door het bureau te laten herplaatsen en de fee onderling te verdelen.
Is dat een reden voor een luidkeels boegeroep? Neen, want wij HR managers mogen de dikke vinger naar onszelf wijzen. We laten het gebeuren, uit gemakszucht, luiheid, prioriteitenafweging en druk vanuit de interne organisatie.


(19)
Reacties
Maurice Hennevelt - 20-08-2009 09:01
Sjoerd, ik ben het helemaal met je eens. En, er is een oplossing! Je gaf aan dat je met 15.000 euro veel kan doen. Dat klopt. Ik kan je vertellen dat je voor 15.000 euro kun je namelijk veel meer van je interne vacatures vervullen, zonder aan kwaliteit in te hoeven leveren. Sterker nog, je zult over het algemeen niet alleen meer kandidaten kunnen krijgen voor 15.000 euro, maar ook betere! Hoe? Zet een interne recruiter aan het werk op detacheringbasis (zoals wij ze noemen: FlexRecruiters). Een interne recruiter betaal je op uurbasis en kun je dus inzetten naar gelang de behoefte. Voor 15.000 euro kun je de recruiter al gauw zo’n 200 uur aan het werk stellen. Er reken maar dat de recruiter in staat is om in 200 tal van goede kandidaten te werven, voor diverse vacatures. De recruiter zal volledig toegewijd aan jouw organisatie op zoek gaan naar de beste kandidaten. De interne recruiter kan de medewerkers bij de organisatie zelf op gesprek laten komen en proeft als geen ander de bedrijfscultuur. En, omdat de recruiter gespecialiseerd is in het vinden van de juiste mensen zul je kwalitatief zelfs betere mensen vinden dan je wellicht via een W&S bureau kunt krijgen. De combinatie van detachering binnen de eigen organisatie en jarenlange ervaring in werving en selectie is immers supersterk.
Zie hieronder een klantervaring:
Select Plus heeft er voor Payroll Select voor gezorgd dat de personeels- voorziening volledig op orde is. Onlangs hebben we een enorme groei doorgemaakt, waardoor meer dan een verdubbeling van ons personeel nodig was. Hiervoor hebben we gebruik gemaakt van een recruiter van Select Plus. Dit is ons zeer goed bevallen.
Door een recruiter van Select Plus in te zetten, hebben we o.a. veel geld kunnen besparen. Geld dat anders uitgegeven zou worden aan dure uitzendbureaus. Toen Select Plus is opgericht, hebben we direct een recruiter ingehuurd. Dit is zo goed bevallen dat we nog steeds met ze werken! Voor ons verzorgt Select Plus de werving en selectie van kandidaten voor alle vacatures. De recruiter doet de eerste screening en voert de sollicitatiegesprekken. De recruiter spreekt niet alleen kandidaten die zelf reageren, maar gaat ook zelf actief op zoek naar geschikte kandidaten op alle mogelijke manieren. Hierdoor is de inzet van uitzendbureaus bijna overbodig geworden. Naast het zoeken van de juiste mensen heeft Select Plus er ook voor gezorgd dat wij goed gevonden worden als werkgever. Select Plus heeft het vermogen om snel de juiste mensen aan te trekken en zo snel alle vacatures in te vullen.
Maurice Hennevelt
Marketing Manager
Select Plus Detachering B.V.
www.selectplus.nl
Maurice Hennevelt - 20-08-2009 12:19
Sjoerd, ik ben het helemaal met je eens. En, er is een oplossing! Je gaf aan dat je met 15.000 euro veel kan doen. Dat klopt. Ik kan je vertellen dat je voor 15.000 euro kun je namelijk veel meer van je interne vacatures vervullen, zonder aan kwaliteit in te hoeven leveren. Sterker nog, je zult over het algemeen niet alleen meer kandidaten kunnen krijgen voor 15.000 euro, maar ook betere! Hoe? Zet een interne recruiter aan het werk op detacheringbasis (zoals wij ze bij Select Plus noemen: FlexRecruiters). Een interne recruiter betaal je op uurbasis en kun je dus inzetten naar gelang de behoefte. Voor 15.000 euro kun je de recruiter al gauw zo’n 200 uur aan het werk stellen. Er reken maar dat de recruiter in staat is om in 200 tal van goede kandidaten te werven, voor diverse vacatures. De recruiter zal volledig toegewijd aan jouw organisatie op zoek gaan naar de beste kandidaten. De interne recruiter kan de medewerkers bij de organisatie zelf op gesprek laten komen en proeft als geen ander de bedrijfscultuur. En, omdat de recruiter gespecialiseerd is in het vinden van de juiste mensen zul je kwalitatief zelfs betere mensen vinden dan je wellicht via een W&S bureau kunt krijgen. De combinatie van detachering binnen de eigen organisatie en jarenlange ervaring in werving en selectie is immers supersterk.
Edward Verheyen / Human Motive - 25-08-2009 14:55
Beste Sjoerd,
Ja, hetgeen jij schetst is iets wat velen zullen herkennen en beamen. Maar nee, het is niet kenmerkend voor de gehele branche.
Daar waar bureaus werving en selectietrajecten uiteen hebben getrokken en meerdere mensen betrokken zijn bij delen van het proces, wordt de kwaliteit minder. En loopt de prijs-kwaliteit verhouding scheef.
Je hebt gelijk wanneer je zegt dat het systeem het geheel in stand houdt. En ook dat werkgevers daar een directe betrokkenheid in hebben. Maar het is onzin om te stellen dat de toegevoegde waarde van veel bureaus overschat wordt en de prijs-kwaliteit verhouding daarmee dus volledig scheef is.
Ik ben er van overtuigd dat ook mijn bureau behoort tot die zogenoemde ‘zeldzame categorie’, maar weet ook zeker dat er velen met mij in dit respectabele hokje thuis horen. Die wel degelijk de investering waard zijn.
Maar, probeer als klein(er)kwaliteitsbureau maar eens bij werkgevers aan tafel te komen.
De kans te krijgen. Juist die bureaus met uit elkaar getrokken W&S processen, houden die deuren gesloten.
Ook is het nog altijd zo dat werkgevers moeilijk in staat blijken zichzelf als ‘first choice employer’ te postioneren op de arbeidsmarkt. Om vervolgens de beste kandidaten aan te trekken, te selecteren en te screenen, te spreken, terugkoppeling te geven, etc.
Niet zo gek ook. Want dat kost tijd. Heel veel tijd. En het zal nooit verheven worden tot de corebusiness (uiteraard).
Wel, voor mij en anderen is het wel corebusiness. En passie.
Wanneer je gaat verbouwen, selecteer je voor jezelf ook de beste aannemer. Waarom in dit geval dan niet voor jezelf en/of je werkgever?
Groeten, vanuit een herfstachtige omgeving,
Edward Verheyen
Baukelien van Minnen - 26-08-2009 12:00
Beste Sjoerd,
Bij bureaus is er inderdaad op dit moment een guerillaoorlog gaande om vacatures. Er zijn immers nogal wat bureaus dit hun geld verdienen met het invullen van vacatures van andere bedrijven. En zoals je al aangaf, die vacatures zijn schaars op het moment.
Toch wil ik nog wel iets ophelderen. Je geeft aan dat het werven van personeel een stuk makkelijker is geworden met Hyves en LinkedIn en andere sociale media. Verandert is het zeker. Maar het inzetten van sociale media voor recruitment staat nog in de kinderschoenen in Nederland. Dat het werkt is zeker, en ik ben ook erg blij met de nieuwe ontwikkelingen. Maar ook recruiten via sociale media is een vak en kost tijd en lange adem. Als het zo makkelijk was zou elk bedrijf immers zelf via sociale media alle vacatures kunnen vervullen. Ook wij recruiters moeten ons gaan verdiepen in hele nieuwe wervingsmethodes.
Daarnaast denk ik dat het neerleggen van een bodemprijs bij elk bureau dat zich maar aandient je probleem niet gaat oplossen. Geef je immers zelf niet aan: “een kwaliteitsbureau zit daadwerkelijk samen mét mij op de stoel en komt bij wijze van spreken met een topkandidaat voordat er überhaupt van een vacature sprake is, maar omdat de organisatie de functie behoeft”. Ik ben misschien nog van de oude stempel maar ik zie een samenwerking met een bedrijf nog steeds als een partnership. Ik weet precies wat mijn klant zoekt en mijn klant weet precies wat hij van mij kan verwachten. Een de prijs spreek je vantevoren af en daar sta je beiden achter. Maar dit vergt wel een investering van beide kanten. Op het moment dat een bedrijf haar vacatures bij elk willekeurig bureau neer legt zal je nooit het commitment krijgen dat je eigenlijk verwacht van een kwaliteitsbureau. En het komen met een kandidaat voordat er sprake is van een vacature kan natuurlijk alleen maar als het bureau je door en door kent.
Mijn advies; kies een select aantal bureaus uit met wie je zaken doet. Investeer tijd in het duidelijk uitleggen wat je zoekt, wat de bedrijfscultuur is, wat de toekomstplannen van het bedrijf zijn. Dit kost altijd nog minder tijd dan het te woord staan van tientallen bureaus per week. Dan pas kan je de meerwaarde zien van een samenwerking met een bureau. En dan is die prijs ook in verhouding.
Baukelien van Minnen
www.contenttalent.nl
Eddie - 27-08-2009 01:33
“Memoires van een verbitterde HR Manager”, dat had de titel moeten zijn van dit wollige betoog over een onderwerp waar iedereen het over eens is: beloning naar prestatie. Jammer dat een HR manager zich zo slecht uitlaat over bureau’s en over zijn HR collega’s.
@ Maurice… gelukkig!! er is een oplossing.. ik - misschien Sjoerd ook - was er al bang voor dat er geen oplossing zou zijn voor deze schijnbaar uitzichtloze situatie… “but wait.. there’s more!”: een ‘encore’ ongeveer drie uur na je eerste reactie. Ik heb hard gelachen. Dank daarvoor. Overigens, los van je rooskleurige advertentie, lijkt selectplus een goede propositie te hebben.
@ Edward.. Ik meen de essentie van je pleidooi te begrijpen. Maar laat ik twee vragen stellen die misschien voor Sjoerd interessant zijn: Hoeveel tijd kost het om een ‘gemiddelde’ salesmanager te werven (en te selecteren) en wat is je uurtarief. Ik vraag hier om transparantie van je werkzaamheden op basis van jouw ervaring vwb een doorsnee situatie.
@ Baukelien.. Je bent bekend met LinkedIn, toch? Heb je de moeite genomen om het profiel van Sjoerd van Wanrooy te traceren? Aangenomen - en ik geef toe dat je het niet zeker weet op basis van het profiel - dat deze Sjoerd dezelfde persoon is als de Sjoerd op LinkedIn, wat is dan de meerwaarde van jouw advies aan deze kennelijk ervaren HR manager?
No offense intended ofcourse, maar het blijft wel een discussieforum.
groetjes, Eddie
Baukelien van Minnen - 27-08-2009 09:53
Beste Eddie,
Als je refereert aan de vacature die Sjoerd in de update van zijn LinkedIn profiel heeft staan dan doet dit mijns inziens niets af aan mijn standpunt dat recruitment via sociale media een vak apart is. Je LinkedIn profiel gebruiken in het recruitment proces is een goede eerste stap. Maar met 67 connecties en een update die 21 dagen oud is gaat dit je vacature niet vervullen vrees ik. Maar hoor graag wat het opgeleverd heeft.
Baukelien van Minnen
Edward Verheyen / Human Motive - 27-08-2009 10:23
Beste Eddie,
Jammer dat je niet laat weten vanuit welk referentiekader en achtergrond jij jouw betoog schrijft.
Jouw vraag impliceert een zelfde gedachtegang als die van Sjoerd: “gemiddelde salesmanager” en “doorsnee situatie”. Precies de benadering binnen het referentiekader van Sjoerd waardoor hij ontevreden is (geworden). CV’s schuiven als waren het dozen en vervolgens flinke rekeningen voor een matige dienstverlening en betrokkenheid.
Gemiddelde Salesmanagers en doorsnee situaties bestaan niet. Ik denk deze stelling in relatie tot het onderwerp geen uitleg behoeft.
Overigens, al eens gevraagd aan de ober waarom je €28,- voor de biefstuk moet betalen? Ik denk van niet.
Cees Vis, Vis Recruitment - 27-08-2009 10:56
Beste Sjoerd,
Natuurlijk roept jouw verhaal bij vele lezers een vorm van herkenning op, maar tegelijkertijd nuanceer je gelukkig je eigen uitspraken en vragen met de stelling dat alles wat je stelt ‘natuurlijk niet slaat op de kwaliteitsbureaus’
De kwaliteitsbureaus zijn, in ieder geval in onze ogen, namelijk de bureaus die gaan voor de lange termijn relatie met zowel opdrachtgevers als ook kandidaten. Dat betekent uiteraard, hopelijk ten overvloede, dat deze bureaus niet na een aantal jaar een ooit bij een opdrachtgever geplaatste kandidaat ‘weer weghalen’. Dat doet zo’n bureau maar een keer en daarmee verliest het het label ‘kwaliteitsbureau’!
Het goede bureau zal altijd naar de ‘wederzijdse meerwaarde’ voor zowel werkgever als kandidaat zoeken. Dat betekent dan ook dat een dergelijk bureau zich, gedurende langere tijd, verbindt aan de betreffende opdrachtgever, tijd investeert in het inzicht krijgen op de organisatie en en daar spelende processen en ervolgens, op basis van een stevige intake met deze opdrachtgever de juiste kandidaten zoekt en daarbij zowel voor opdrachtgever alsook kandidaat als sparringpartner fungeert.
Op deze manier is het voor een bureau als het onze mogelijk om al 15 jaar actief te zijn in deze narkt en op basis van het ‘hoort zegt het voort’ principe ook in deze lastige markt, naast de bestaande opdrachtgevers waar voor sommigen al 15 jaar wordt gewerkt, ook dit jaar weer diverse nieuwe opdrachtgevers te verwerven.
Kwaliteit zit dan ook wat ons betreft niet in de ‘vluggertjes’, maar in de investering in een lange termijn relatie met opdrachtgevers en kandidaten!
Daar hangt inderdaad een prijskaartje aan. Het kost wat, maar dan krijg je ook wat en dat geldt dan ook voor zowel opdrachtgever als kandidaat!
Eddie - 27-08-2009 12:05
Beste Baukelien en Edward, dank voor jullie reactie!
@.. Baukelien. Je aanbeveling - die inmiddels weg is gehaald? - vond ik redelijk aanmatigend richting een HR manager metjarenlange ervaring. Ik val in veronderstellingen, maar toch verwacht ik dat Sjoerd al heel goed weet hoe W&S idealiter opgepakt zou moeten worden. Ik had eigenlijk verwacht dat je meer vragen stelde over hoe eea nu geregeld is, hoeveel gesprekken met bureau’s hij op dit heeft. Wat voor hem onderscheidend betekent?
@ Edward, ik zal de vragen terugbrengen naar 1 enkele vraag: wat is jouw uurtarief? die van Maurice Hennevelt weet ik al, die is kennelijk €75,- (= mijn referentiekader). Even over je biefstuk analogie: zeg nou zelf, zo sterk is die niet. Ik vraag je niet om vooraf aan te geven hoeveel tijd je steekt in het afronden van een willekeurige procedure. Maar een uurtarief is toch wel het minste? Om jou voorbeeld te gebruiken: “beste ober, hoeveel kost uw biefstuk?”..”nou meneer, het kost tussen de 15 en de 395 euro, maar dat kan ik pas zeggen als deze op uw bord ligt.. uiteraard moet u nu wel zeggen of u het wilt”. Leg ik het zo duidelijk uit?
Ps. vind je het belangrijk dat ik mijn achtergrond toelicht alvorens je mijn vraag beantwoord? Zo ja, waarom is dit relevant?
Sjoerd van Wanrooy - 27-08-2009 12:19
Mooie discussie en goed om te lezen dat het vraagstuk blijkbaar ook binnen W&S land zelf speelt.
Eddie, verbittering is een groot woord. Laten we het op ‘verwondering’ houden. Overigens is de Sjoerd van Wanrooy op LinkedIn een vakgenoot, maar niet de verbitterde auteur van bovenstaand wollig stuk
Edward Verheyen / Human Motive - 27-08-2009 12:25
Beste Eddie,
Tot slot, want het wordt wat flauw. Je vroeg om transparantie en duidelijkheid. Dat gaat toch over de opbouw van tarieven, niet?
De biefstuk kost, vooraf vastgesteld, €x en een goede,
nieuwe collega kost, vooraf overeengekomen, €y. Vind jij dat acceptabel, dan kan de biefstuk in de pan of een searcher aan de slag.
Kom je overeen dat een W&S opdracht bij een geslaagd traject bijvoorbeeld € 8.000,- kost, en ik heb daar 100 uur voor nodig gehad, dan kostte ik €80,- per uur.
Groet, Edward
Eddie - 27-08-2009 12:52
Beste Edward, dank voor je moeite in deze!
Hi Sjoerd, de discussie is goed om eens aan te zwengelen! Ik houd het op ‘verwondering’ vanaf nu ;).. Een kennis van me - in mijn beleving een uitstekend recruiter - heeft mij wel eens ingefluisterd wat er zoal speelt binnen die branche. Vandaar mijn belangstelling.
@ Baukelien.. ik had het mis in mijn veronderstelling, dus mijn aandeel aan jou gericht is ongegrond.
Baukelien van Minnen - 27-08-2009 12:54
Aanmatigend was mijn reactie zeker niet bedoeld. Maar ik reageerde op de inhoud van het bericht, niet op de persoon erachter. Dat er veel cowboys op de markt zijn die weinig doen voor veel geld daar ben ik het mee eens. Aan de opdrachtgevers dus om te selecteren op kwaliteit en niet op prijs (alleen). Een goed gesprek scheidt vaak al het kaf van het koren.
Mirjam Magermans - 24-10-2009 22:46
Ik heb nog wel een tip voor al die ‘luie’ P&O-ers onder ons die de regie in eigen hand willen houden m.b.t. personeelsvraagstukken waaronder w&s en de personeelsdienstverleners die extra leads willen genereren:
WWW.JUISCHT.NL
Ik maak er zelf gebruik van en het werkt perfect. Ik bepaal het aantal cv’s, ik bepaal welke bureaus, ik bepaal de factor, ik bepaal wanneer ik cv’s wil ontvangen (of offertes), ik bepaal, ik bepaal!
Een aanrader voor alle ondernemers en P&O-ers onder ons.
Geen reclame, alleen maar een instrument waarmee ik eindelijk eens goed uit de voeten kan en ik niet geleefd wordt door anderen.
Marieke - 08-02-2010 12:54
Ben jij echt zo lui dan Mirjam? Weinig te doen? Zelf ben ik ook P&O-er en heb het altijd razend druk. Hoe kan dat?
Marieke - 08-02-2010 12:55
Ben jij echt zo lui Mirjam, Zo weinig te doen. Ik zelf ben P&O-er en heb het altijd druk.