Laatst kwam ik een opmerkelijk onderzoek tegen: Vrouwen die make-up dragen krijgen betere banen. Ze maken sneller promotie en verdienen meer dan vrouwen zonder make-up, zo hebben Britse wetenschappers uitgezocht. Ruim zestig procent van de ondervraagde managers vindt opgemaakte vrouwen professionelere overkomen.
Natuurlijk is dit een onderzoek in de trant van ‘mooie mensen staan succesvoller in het leven’. Maar toch, daar sta je dan als P&O adviseur. Al jaren stel je secuur wervende vacatureteksten op. De binnenstromende CV’s beoordeel je zo objectief mogelijk. Om missers tijdens het sollicitatiegesprek te voorkomen, wijs je managers vòòr het gesprek op het belang van een gedegen selectieprocedure. En bij twijfel adviseer je een stevig assessment in te zetten. Kortom, je investeert in een betrouwbaar werving&selectiebeleid. En nu blijkt dat allemaal voor niets te zijn. De rouge op de wangen van je toekomstige collega verblindt kennelijk de objectieve blik van de manager.
Het werving&selectiebeleid dan maar over boord gooien? Nee, iedereen beoordeelt een ander op de eerste indruk. Daar is geen ontkomen aan. Tijdens de eerste minuten van een kennismaking wordt je mening over de ander voor het grootste deel bepaald. Wellicht heeft de manager een zwak voor de gestifte lippen van de sollicitante, maar ook jouw mening wordt onbewust beïnvloed. Je eerst indruk kleurt zelfs alle informatie die je verder over iemand krijgt. Komt de sollicitant chaotisch op je over, dan vraag je: “Hoe structureer jij je werk?”. Maakt ze daarentegen een wat rigide indruk, dan zal je vragen: “Hoe flexibel ben jij in het organiseren van je werk?”. De meeste vragen die je stelt liggen in de lijn van de verwachtingen die je in de eerste minuten hebt gekregen. Zolang je daar bewust van bent, kun je een prima, betrouwbaar sollicitatiegesprek voeren.
Door de sollicitatieprocedure dus goed te structureren, voorkom je dat je blijft hangen in het zoeken naar bevestiging van je eerste indruk. En mocht dat onverhoopt niet werken, dan kun je altijd nog een nota bene onder aan de uitnodiging plaatsen: ‘Gelieve geen make-up te dragen tijdens de eerste sollicitatieronde’.



(64)
Reacties
Caroline Hoonhout - 22-12-2007 11:44
Leuk artikel, mevrouw Jurriens! “Vrouwen die make-up dragen krijgen betere banen” klinkt natuurlijk vreselijk seksistisch. Maar er zijn maar weinig vrouwen die het geheel zonder make-up afkunnen en een sollicitatiegesprek is toch bij uitstek het moment om je van je beste kant te laten zien. Dus even de kwast erover kan geen kwaad!
Marko van Woensel - 22-12-2007 14:10
Een leuk artikel en ik zou zeggen; liever iemand die even stil gestaan heeft bij haar uiterlijk & voorbereiding op het sollicitatiegesprek dan iemand die dat niet doet. Hopelijk zijn de meeste managers zich bewust van de misleiding die t met zich mee kan brengen, maar dat kan ook in andere zaken dan make up zitten, nietwaar!
Bianca van Buren - 17-01-2008 15:34
Iemand zonder mak-up is ook iemand die zich niet beter voordat dan dat ze is. Iemand met eigenwaarde, zelfvertrouwen en zelfrespect.
Het is jammer dat daar zo anders naar gekeken word schijnbaar.
En de opmerking “er zijn maar weinig vrouwen die het zonder make-up afkunnen” vind ik op zijn zachtstgezegt misplaatst. Hoe kun je zoiets zeggen?
Dat is nou typisch een opmerking waarvan ik denk dat het allemaal maar om uiterlijk draait in deze wereld. Schijnbaar is dat ook zo. Jammer!
Ik denk dat juist veel vrouwen het zonder make-up afkunnen maar door alle reclames met daarin de meest prachtige vrouwen, waarvan 99% vol gecement zit met make-up, voor 99% opgepoetst zijn door de plastisch chirurg of waarvan de foto voor 99% bewerkt is, moet iedereen maar ineens er zo uit zien…tja…
Hans van Zanten - 31-01-2008 12:18
Leuk verhaal, Renske. Het verstand en de emotie, het blijft tobben! Ik heb een aantal jaren managers getraind in het voeren van sollicitatiegesprekken en ook aan assessments meegedaan. En het heeft me verwonderd hoe snel óf emotionaliteit óf rationaliteit de gesprekken binnen enkele minuten kleurt. Beide hebben natuurlijk een functie. Emo gaat over veiligheid bij elkaar. Ratio gaat over competentie. Een goed verzorgde mannelijke of vrouwelijke sollicitant appeleert m.i. aan die emotionele veiligheid. Dus doe mij maar een lekker geurtje.Tot het er zo dik bovenop ligt dat ik me verleid ga voelen. Daarvoor zoek ik naar andere gelegenheden.
Iris - 18-02-2008 10:37
Ik heb altijd geleerd dat als je je netjes kleedt, er verzorgd uitziet, je daarmee het respect voor je omgeving laat zien. Je waardeert hiermee de uitnodiging voor een (sollicitatie)gesprek. Dit heb ik ook altijd verteld in de sollicitatietrainingen die ik gaf. Ik weet nog dat ik op de HBO 1x een extra punt kreeg omdat ik me voor een presentatie netjes had aangekleed en opgedoft. Ik kreeg de hele klas over me heen, omdat het om inhoud zou moeten gaan. Maar de mens wil toch ook iets leuks hebben om tegenaan te kijken. Bovendien luister ik zelf ook beter naar iemand die zijn best heeft gedaan er netjes uit te zien, dan iemand die daar duidelijk niet de tijd voor heeft uitgetrokken. Andersom kan ik me ook vreselijk ergeren aan overzorgde mensen. Hoe je er uitziet, zo ga je ook met je werk om denk ik dan… Je hoeft geen beauty te zijn, maar verzorgd zijn en fris ruiken is toch een pre! Dus dames met make-up. Ja natuurlijk kun je altijd de natuur een handje helpen… Maar als het weer overdone is en er zelfs ordinair uit ziet, haak ik ook weer af…
Maureen - 13-03-2008 11:25
Jammer dat er in de reacties gesuggereerd wordt dat je er als vrouw niet verzorgd uit kunt zien zonder make-up. Hoe moet dat dan met als die mannen? Chapeau voor Bianca
Suzanne - 09-04-2008 14:12
Mijn idee Maureen! En fris ruiken, nette schone kleding en de tijd nemen om er netjes uit te zien, staat los van het dragen van make-up.
hans - 22-04-2008 15:38
Wat vind je van een vrouw op papier die bij het interview een man blijkt te zijn? Valt die onder de categorie man met make up of vrouw met make up? Hoe staat men daar tegenover?
Farah - 05-06-2008 08:30
Beste Mensen!
Gaat het niet om talent’ uiteindelijk? Bij een solicitatie hoor je je zelf te verkopen, het kan je kwaliteiten zijn, je ervaringen, je opleiding of je ‘looks’ toch. Met of zonder make up je moet iets in je zelf kunnen verkopen toch!
saskia - 10-06-2008 20:18
Hallo, Wat een gedoe allemaal. Je voorbereiden op een sollicitatie doe je op vele manieren: in je hoofd, aangaande je kleding, verzorging en… voor sommige hoort Make Up daarbij. Anderen volstaan met het wassen van de haartjes, de kleding strijken. Weer een ander weer poets zijn schoenen; leent een pak; wast de auto, bedekt tatoo en piercing… mag iedereen dit lekker zelf bepalen, tips zijn altijd welkom, maar oordelen wat mij betreft niet.
Aan de leidinggevende (en de solicitant)is het de taak te kijken naar wat de functie nodig heeft, verder niets. Soms hoort daar een representatief uiterlijk bij, soms is dat totaal niet van belang.
Over represetatief kunnen we ook discussieren, maar dan zijn we terug bij af.
Kaylana - 16-10-2008 22:07
Hallo allemaal, ik zal me even voorstellen, ik ben die vrouw zonder Make-up. En ja ik vond het schokkend om te lezen dat ik dus daarmee uitstraal dat ik maar een onverschillig typje ben en zelfs onverzorgd. Ik schrok er van! Ik dacht dat er verzorgd uitzien betekende dat je gewassen, gekamd, met aandacht voor je kleding al een heel eind in de goede richting kwam. Tuurlijk geeft het extra accenten, je kan je gezicht er nog voordeliger uit laten zien. Maar ik ben er altijd zo onhandig in geweest en altijd zo ongeduldig en altijd zo vroeg op om op tijd op mijn werk te komen dat ik al blij ben als ik met mijn ogen dicht mijn haar kan stylen (overigens zonder borstel) Leuke sieraden om doen en klaar voor een nieuwe dag.
Ada - 12-01-2009 18:26
Make-up maakt onderdeel uit van representatief overkomen, dit is heel persoonlijk. Over het algemeen zijn de managers vooral mannelijk en die vinden dit waarschijnlijk belangrijk. Voor mannen geldt denk ik het omgekeerde: zij krijgen betere banen als ze geen make-up dragen….. Het onderzoek bevat denk ik nog meer aspecten die meetellen. Make-up helpt denk ik niet meer als je ongepoetste tanden en vuile kleding draagt
Henny (m) - 30-03-2009 13:28
Wat een kul zeg inderdaad: “weinig vrouwen die het zonder ..”. En in het artikel: “… iedereen beoordeelt een ander op de eerste indruk. Daar is geen ontkomen aan.” Hoezo niet? Ik heb dat echt nooit (ook nooit gedaan als kind al) en zo zullen er toch wel meer rondlopen op aarde? Het gros doet dat zo, dát is waar, maar dus niet iedereen!
Waarom heeft niemand die dat uiterlijk zo belangrijk vindt, het over integriteit? Voor mij is het prettiger met iemand te werken die echt integer is en dan misschien wat “slordiger” eruit ziet. (Natuurlijk geen transpiratielucht enz.!)
Het is prettig als iemand erg verzorgd is en vervolgens alles aan elkaar roddelt en mensen de poten onder de stoel vandaan probeert te zagen.. Nee dat is lekker. Daar hoor je nooit iemand over, altijd dat oppervlakkige en erg domme uiterlijk vertoon.
En dat ook “hoger” opgeleide mensen zo weinig kunnen relativeren ….
Wat kan je verwachten van de geestelijke vermogens als managers zo denken….
Henk Duijn, arbeids- en organisatiepsycholoog - 02-04-2009 11:38
Gedragsmatig gezien tracht bij een poging tot het aangaan van een relatie de ene partij een goede indruk te maken op de andere partij. Na een eerste acceptatie trachten vervolgens beide partijen een goede indruk op elkaar te maken.
Een verzorgd uiterlijk vormt in zeer veel gevallen een belangrijk deel de mate van acceptatie tijdens een eerste kennismaking.
De persoon (M/V) die het eigen uiterlijk goed verzorgt tracht daarmee een positieve indruk op de andere partij te maken en straalt daarmee het persoonlijke belang uit van het willen aangaan van een serieuze (werk-)relatie.
Dit is een cultureel gegeven dat overigens in het algemeen geldt voor zowel de ontvangende partij als de bezoekende partij.
Voor de bezoekende partij is de mate waarin men zorg aan het eigen uiterlijk wenst te besteden bepalend voor het type functie waarvoor men in aanmerking wil komen.
Wanneer men bijvoorbeeld serieus een representatieve functie (in de ruimste zin van het woord) ambieert, maakt de beoordeling van de uiterlijke verschijning en verzorging daar zonder meer deel van uit.
Een goed selectieteam wint aan objectiviteit wanneer het bestaat uit gelijkwaardige vertegenwoordigers van beide sexen.
Overigens dient men zich als sollicitant bewust te zijn van zekere risico’s die gepaard gaan met overdaad aan uiterlijke verzorging. Gebruik van onder meer zware geuren, overmatige make-up en een sterk accent op z.g. “sexy kleding” kunnen een “niet bedoelde” indruk wekken bij de selecteurs. Ook het dragen van (dikwijls uit de mottenballen gehaalde en niet meer goed passende) “gelegenheidskleding”kan leiden tot een “verkeerde indruk”. De selecteurs kunnen zich dan afvragen: “wat tracht de sollicitant hiermee te bereiken of te camoufleren?”
Marjolein - 19-06-2009 14:20
Een natuurlijke make-up benadrukt de schoonheid van de vrouw. Ik vind dat je daar als vrouw in belangrijke gesprekken gebruik van moet maken. Mijn schoonmoeder (succecvol zakenvrouw) heeft mij geleerd altijd je ‘oorlogskleuren’ op te schilderen voordat je een onderhandeling/sollicitatiegesprek in gaat. Je zult zien, het werkt!
Inez - 12-10-2009 12:28
Zou het ook zo kunnen zijn, dat vrouwen die make-up dragen dat als onderdeel zien van een goede voorbereiding op het sollicitatiegesprek? Het is in dat geval een van de resultaten van hun inschatting is van de situatie. Daar geven ze niet noodzakelijkerwijs een schoonheidsideaal of een paringsritueel mee aan. Make-up als oppervlakkige factor wegzet en dat doortrekken naar de persoon is natuurlijk ook iets wat betrokkenen zelf doen bij het lezen van het artikel.
Een goede verzorging kan ook gezien worden als het toilet in een restaurant. Het is geen garantie voor een goede en hygiënische keuken, maar de kansen nemen wel toe. Men heeft er oog voor.
Als er teveel oog is voor het toilet en te weinig voor de keuken, heb je een probleem, maar dat hadden mijn voorgangers ook al geconstateerd. Misschien de inmiddels achterhaalde uitdrukking; “je toilet maken” zo gek nog niet in deze.
noa - 30-10-2009 01:15
aggg raar eigenlijk zo’n discussie. Wereld draait alleen maar om uiterlijk. Maatschappij zegt iets en iedereen doet het. Tegenwoordig waardeer ik meer mensen zonder make-up. Zij durven zich zelf te zijn.
Make-up voor wie???. Agg ik zeg altijd als je met je uiterlijk mensen wil trekken, dan zeg ik er is altijd mooiere mensen dan jij. Waarom dan die moeite.
Sophie - 23-11-2009 17:49
Ik vind de opvatting dat mensen die geen make up dragen zichzelf durven zijn vrij apart. Dat houdt dus in dat ik als make up drager mijzelf niet durf te zijn. Dat vind ik belachelijk.Ik draag geen make up om mensen te trekken of voor iemand anders. Ik draag make up omdat ik dat wil en omdat ik dan mijzelf ben. Daarbij interesseert het mij totaal niet dat er mooiere mensen zijn dan ik. Wie beoordeelt dat?
Natasja Kammerman - 25-01-2010 13:22
Ik volg op dit moment de opleiding IBC (international business and communication leerjaar 2) nu word mij verteld dat ik alles moet omgooien. Qua kleding snap ik dat je gepast naar je stage/werkplek moet, maar mijn stage + school wil zich nu ook gaan bemoeien met de rest van mijn uiterlijk. Haar, make-up ik voldoe niet want ik heb lang dun haar (wat ik overigens mooi vind staat) wat niet vlot genoeg staat en ik draag geen make-up. Of ik maar naar de specialist wil gaan om te kijken of mijn acne met een cremetje verholpen kan worden, zodat ik mijn huid vol kan smeren met make-up. Als ik netjes een broek of rok draag met daarop een gepast truitje krijg ik al snel te horen dat ik er te somber uitzie (zwart / bruin) overigens moet ik meer mijn lichaam laten zien (ik ben immers nu een vrouw 24 jaar die wel mag laten zien wat ze heeft….wat is er mis met bescheiden kleding?) ik baal hier wel van ik ben vroeger opgegroeid met het idee van make-up daar kun je beter niet aan beginnen aan het einde van de rit is het slecht voor je huid en zelf vind ik make-up vreselijk staan ik voel me onzeker als ik iets op doe waarom is in deze maatschappij alles gericht op uiterlijk. Voor mensen die make-up dragen vind ik doe je ding als dat is wat je zelf wilt top. Ik ben nu druk op zoek naar zakenvrouwen die hun functie zonder make-up ook goed kunnen uitvoeren (op school beweren ze dat ze niet bestaan en als er een paar zijn dat het er niet veel zijn). Dus als jullie mensen kennen die een goede baan hebben (zakenwereld) en geen make-up dragen zou ik dat graag willen horen.
Ik ga ernstig twijfelen aan mijn opleiding keuze op deze manier!
Lisanne - 16-02-2010 10:29
@ Natasja. Hier een bijna leeftijdsgenootje die ook geen make-up draagt. Nooit echt gedaan en ga er ook niet aan beginnen! Wel geprobeerd maar het is gewoon niets voor mij… Ik voel me juist een clown en vind het ook niet lekker aanvoelen.
Last time I checked, wordt je aangenomen op basis van kunnen, persoonlijkheid en of je bij de organisatie past….Als ik jou was zou ik gewoon je “ding” (hoe verschrikkelijk klinkt dat) blijven doen. En beslis je zelf dat je wat aan je uiterlijk wilt doen raadpleeg dan een paar vriendinnen of een verkoopmedewerkster voor kledingadvies waar jij je in kunt vinden. Trouwens wat een belachelijke uitspraak dat je wel wat mag laten zien…
Ikzelf studeer en ben al 2 jaar actief in HRM en de Journalistiek. Nog niet helemaal een succesvol zakenvrouw maar wel eentje “in the making”!
Lijkt me trouwens een leuke opleiding wat je doet. Ik zou zeggen: stop niet omdat anderen je hiertoe dwingen. Belangrijkste is of jij het een leuke opleiding vindt!
rudolf - 25-06-2010 20:43
Mannen vinden opgemaakte vrouwen leuk. Ik niet, nep, gewoon plamuur. Belangrijker is dat de vrouw presteert en die zijn meestal niet tuttig opgemaakt. Meerderheid van de vrouwen in de werelbevolking, miljarden doen dit ook niet
shanne - 10-07-2010 16:43
Ik draag wel make-up, maar voel mij niet onzeker. ik vind make-up mooi, zolang je het niet overdrijft. zie niet wat er mis is met make-up. daarentegen mensen die het niet willen dragen ook prima. en daarbij heeft is ook weer onderzoek dat mannen, vrouwen die er naturel uit zien mooier als opgemaakte barbiepoppen.
CdS - 05-08-2010 13:54
Wat een onzin toch allemaal. Ik draag zelf wel make-up (HR manager). Niet omdat ik onzeker ben of weet ik veel wat maar gewoon omdat ik het bij mij mooier vindt. Dat betekent niet dat dit bij een ander ook automisch het geval is of zou moeten zijn.
Schone, gepaste kleding, gewassen haren en frisse deo zijn veel belangrijker. Ik vind het bijvoorbeeld echt niet kunnen dat een sales medewerker buitendienst in korte broek naar de klant gaat, of dat de directiesecretaresse in een strandjurkje naar het werk komt. Het hoeft ook zeker niet in drie-delig-blauw, maar er is wel een tussenweg.
En als school gaat bepalen hoe je eruit moet zien, moet je ze lekker laten kletsen. Het gaat om je studieresultaten en niet hoe je eruit ziet. Presentatie heeft niets te maken met uiterlijk maar met wat je uitstraalt. En dat heeft weer alles te maken met persoonljike verzorging. En de laatste keer dat ik checkte, stond dit niet gelijk aan het wel of niet dragen van make-up…
Niels K - 18-08-2010 13:41
Waar ligt het verschil precies tussen een vrouw die make-up opdoet, en man die een pak aantrekt en zijn haar doet? Als je vrouwen make-up gaat verbieden, moeten mannen dergelijke dingen dan ook verboden worden?
Verder heeft onderzoek wél weer uitgewezen dat aantrekkelijke vrouwen in het gebouw de prestaties en bewijsdrang van mannen bevordert… =D
rudolf - 29-09-2010 18:46
Zat plaatsen waar het echt niet kan dat je goed gekleed met frisse deo in de crew plaats neemt. Zitten jullie allemaal hoog en droog op een kantoortje?
Ken plaatsen waar je er zo uit gekieperd word als je werkhandschoenen nog schoon zijn. De aannamenormen daar zijn of je handen uit de mouwen steekt. Ken zelfs een instelling waar de hoogste baas zijn maatpak uittrekt om als eerste vrachtwagen te lossen om voorbeeld te geven.
De rest van 3000 werknemers had dan geen argumenten om niet hetzelfde te doen.
danique - 16-02-2011 23:01
@natasja. Laat je niets wijsmaken! Gewoon blijven studeren wat je nu doet als je dat leuk vindt. wel of geen make up, acne, wel of geen haar. Ambitie en gedrevenheid, enthousiasme en kennis dat is waar het uiteindelijk om gaat.
Ik denk wel dat het belangrijk is om te zorgen dat je er representatief uitziet. Je voorkomen moet passen bij je job. Voor een sales manager die bij klanten op bezoek gaat is dit alweer belangrijker dan voor iemand op de administratie.
Ik denk dat succes komt als je goede prestaties levert, goed met anderen om kunt gaan en je successen durft te claimen.
Maar dat is slechts wat ik denk…
Loes - 21-09-2011 15:58
Gelukkig draag ik make-up
Jade - 23-09-2011 11:34
Gelukkig heb ik helemaal geen behoefte aan make-up. Ik maak me op door mooie kleding en bijpassende sieraden bij te dragen, je bent dan al aantrekkelijk en als je dan nog jezelf opmaakt, dan kom je nep over vind ik..Wees altijd jezelf! zo maak je de meeste indruk!
Isabelle - 25-10-2011 14:15
we blijven mensen, hè?! heerlijk!
Anne - 17-11-2011 15:41
Reactie op Natasja Kammerman
Als ik jouw verhaal zo hoor zou ik je het volgende willen zeggen:
make up moet je alleen gebruiken als het je gezicht meer profiel geeft, meer uitstraling. Je kunt make up gebruiken hiervoor, bijvoorbeeld ik zelf gebruik alleen mascara omdat ik van nature erg lichte wimpers heb, daardoor lijken mijn ogen dicht. Maar make up moet dus vooral een verbetering zijn en gebruik het niet als het je niet helpt.
Jessica - 23-01-2012 10:12
@Anne, hear hear. Ik ben redelijk succesvol als HRM’er en draag weinig make-up (eyeliner). Voor een belangrijk gesprek doe ik iets meer make up op, simpel en alleen omdat het werkt.
Lisanne2 - 25-01-2012 01:20
Verrassend om te zien hoeveel verschillende meningen er zijn omtrent dit onderwerp. Blijkbaar worden vrouwen die make up dragen gezien als onzekere vrouwen die zichzelf niet (durven) zijn. Vrouwen die geen make up dragen worden afgeschilderd als onverzorgd.
Ik ben het met geen van deze twee meningen helemaal eens. Vrouwen die make up dragen, zijn niet per definitie onzeker, of doen zich niet perse anders voor dan zij zijn. Hier is ook de vraag: wat ziet iemand voor zich als het gaat over vrouwen met make up? De ene vrouw draagt een dun zwart lijntje op de ogen en doet een dunne laag mascara op, om haar wimpers donkerder te kleuren. De andere vrouw smeert haar hele gezicht vol met een laag foundation (soms duidelijk zichtbaar, soms niet), maakt een dikke zwarte lijn om de ogen en zorgt ervoor dat haar wimpels 10x meer volume en dikte hebben. Het verschil in make up gebruik is groot. In welke mate kan dit worden gezien als verzorgd? Of beter gezegd: oververzorgd?
De vrouw die geen make up draagt, waarom is zij onverzorgd? Ik ben het eens met het idee dat verzorging betekent: geen transpiratiegeur, gewassen lichaam en frisse kleding. Make up hoeft niet per definitie een aanvulling te zijn op een verzorgd uiterlijk.
Ikzelf ben een make up drager, zo een die een dun lijntje om de ogen heeft en een dun laagje mascara op de wimpers. Waarom? Omdat ik mijn ogen erg klein vind lijken wanneer ik deze make up niet draag. Ben ik dan onzeker? Nee hoor, ik ga zo zonder make up de deur uit. Het is voor mij ook totaal niet de bedoeling om aantrekkelijk te zijn voor mannen, puur omdat ik make up draag. Dat doe ik voor mezelf, niet voor anderen.
Eigenlijk kunnen we over meer dingen discussieren die vergelijkbaar zijn aan make up.
Zoals het dragen van een bril of contactlenzen: veel mensen nemen lenzen zodat ze geen brillengezicht hebben, maar waarom zou je? Is het niet veel gemakkelijker (en gezonder voor je ogen, zuurstoftoevoer, minder infectiegevoelig) om gewoon een bril op en af te zetten? Is iemand met een bril op dan ook onverzorgd en iemand die lenzen draagt verzorgd? Of is de lensdrager nu ineens onzeker, omdat hij/zij geen bril draagt?
Of wat dachten jullie van parfum/aftershave met parfum:
Men doet parfum op om lekker te ruiken, terwijl dat niet nodig is als er geen transpiratiegeur te ruiken is. Is de parfumdrager onzeker over zijn lichaamsgeur? En de persoon die niet ruikt naar parfum en ook niet naar transpiratie (of andere onprettige lichaamsgeuren) onverzorgd? Puur omdat hij/zij geen parfumlucht achterlaat wanneer hij/zij langsloopt?
Deze discussie kan dus veel verder gaan dan alleen make up en kan dus verder gaan dan de beperking tot de vrouw.
Al met al is deze discussie wel food for thought!
Michelle - 25-01-2012 10:47
Mijn vriend loopt het liefst rond in een spijkerbroek met een polootje, vestje en sneakers. Toen hij eens bij een woningbouwmaatschappij solliciteerde trok hij een net pak aan, want zo had ook hij het tenslotte geleerd: op een sollicitatie dien je je netjes en verzorgd te presenteren. Hij werd direct gevraagd - door twee heren in zeer casual outfits - of hij wel wist dat deze organisatie uit een krakersbolwerk was ontstaan… Hij werd vervolgens direct op zijn uiterlijk beoordeeld en in het stereotype hokje van allesverslindende, arrogante carrièretijger gesmeten.
Wat mijn persoonlijke situatie betreft: ook ik draag make-up, maar ik vind het wel erg kort door de bocht om te zeggen dat vrouwen die make-up dragen per definitie onzeker of zelfs nep zijn. Wat een harde waardeoordelen zeg… Ik draag make-up omdat ik dat prettig vind in bepaalde situaties, maar ik heb er totaal geen probleem mee om zonder make-up over straat te gaan. Bovendien draag ik in mijn vrije tijd vaak ook sneakers en een stoere spijkerbroek. Ik vind het zelf echter belangrijk dat ik er op mijn werk representatief uitzie, dus ik draag nette kleding, een beetje make-up en doe een geurtje op, gewoon omdat dat mijn voorkeur heeft. Laten we daar nou niet meteen een conclusie uit trekken.